Når offentlige myndigheder griber ind i privat ejendom, er det ikke blot en praktisk nødvendighed – det er et indgreb i borgerens grundlæggende rettigheder. Derfor er det afgørende, at enhver ekspropriation hviler på et solidt juridisk fundament.
Hos INTERLEX Advokater er vi specialister i at vurdere, om der er den nødvendige hjemmel til ekspropriation, og om myndighederne overholder de juridiske krav. Vi sikrer, at dine rettigheder bliver varetaget hele vejen – uanset om formålet er at få beslutningen omgjort eller at sikre erstatning
Ekspropriation omfatter mange typer indgreb – ikke kun fysisk overtagelse af ejendom. Det kan også ske i form af servitutpålæg, hvor der f.eks. lægges elkabler, fjernvarmerør eller kloakledninger i jorden. I sådanne tilfælde opretholder ejeren formelt ejendomsretten, men rådigheden begrænses væsentligt – og det udløser ofte ret til erstatning.
Vi har omfattende erfaring med ekspropriationssager inden for:
Fælles for disse sager er, at de kræver grundigt kendskab til både lovgrundlag, forvaltningsret, erstatningsprincipper og procesregler. Hos INTERLEX sikrer vi, at dine rettigheder bliver varetaget fra start til slut, uanset om målet er at få ekspropriationsbeslutningen omgjort – eller at opnå den erstatning, du har krav på.
Grundlovens § 73 slår fast:
Det udgør det overordnede retlige værn, men den konkrete hjemmel skal findes i speciallove og sektorlovgivning
Det første vi undersøger i enhver sag, er hvilken lovgivning myndighederne baserer sin ekspropriationsbeslutning på. Det er ikke nok med et politisk ønske – der skal være et klart retsgrundlag.
Typiske love, der anvendes som hjemmel er:
Det er ikke ualmindeligt, at flere hjemler kombineres i én sag – fx hvis et areal både berøres af en fredning og et sprøjteforbud. Her kan det være afgørende at gennemgå grundlaget nøje for at vurdere, om indgrebet holder juridisk og procesmæssigt.
Hos os får du ikke blot et ja eller nej. Vi gennemgår materialet i dybden, og vurderer:
Særligt i sager med flere hjemmelsgrundlag – fx kombination af BNBO og fredning, er det ofte uklart, hvem der må hvad. Her skaber vi overblik og rådgiver om handlemuligheder.
Vi har erfaring med at vurdere og udfordre ekspropriationer i alle disse regelsæt – også når der er tale om komplekse sammenhænge.